Příběhy podnikatelů

Díky projektu Hledá se obchod mohou podnikatelé získat konkurenční výhodu a rozjet svůj byznys naplno. Přečtěte si životní příběhy několika úspěšných podnikatelů, kteří rozšířili své podnikání a otevřeli nový obchod tam, kde ho lidé skutečně chtějí a potřebují.

 

Úspěch se zrodil z nutnosti

Na začátku byla životní nutnost. Strava bez lepku. Nekompromisní diagnóza celiakie změnila Martině a jejímu synovi v roce 2012 život. Jenže v ten samý okamžik vstupuje do jejich života Jaroslav, který díky svým znalostem a zkušenostem přemýšlí, jak „handicap“ přetavit v novou příležitost. Tak se zrodí výzva v podobě vlastního bezlepkového pekařství. Manželé Kotasovi si v Novém Jičíně díky projektu ČSOB Hledá se obchod splnili sen a dnes rozšiřují své úspěšné bezlepkové pekařství, cukrářství a jídelnu Bezlepík.

Podnikání před rokem a půl postavili na tom, co sami nejvíce hledali – kvalitní čerstvé a snadno dostupné výrobky bez lepku. „Každý, kdo nemůže jíst klasické pečivo, má přece chuť na pořádnou čerstvou housku či chleba, které jsou chutí a vzhledem od běžného pečiva takřka nerozlišitelné,“ naznačuje Jaroslav podstatu obchodního úspěchu.

A daří se jim velmi dobře. Za rok a půl existence rozšířili výrobu na třísměnný provoz s patnácti zaměstnanci a osmkrát navýšili tržby. „Roste síť našich prodejních partnerů, máme jich kolem osmdesáti, pokukujeme po Čechách i Slovensku. Rozjíždíme prodej čerstvých chlazených jídel v krabičkách přes automaty,“ představuje Jaroslav další plány.

Firma postupně dospěla do stadia, kdy bylo třeba porozhlédnout se po větší provozovně. Tady zase zafungovala šťastná náhoda. Díky projektu ČSOB Hledá se obchod zjistili, jaký je o kvalitní potraviny nejen v jejich městě zájem, a našli novou příležitost pro další rozvoj a navýšení výrobních kapacit pro rozšíření odbytové sítě. Bezlepkovou stravu si totiž může dát kdokoli, navíc je zdravá a příliš nezatěžuje organismus. „Lidé se stále více starají o to, co jedí. Sami na sobě zkoušíme, co je dobré. Prostě chceme, aby se u nás každý normálně najedl za rozumnou cenu. I bezlepíci,“ uzavírá Martina.

 

Káva jako rodinný poklad

Přinést lidem radost z kvalitní kávy. Jednoduchá myšlenka, na které postavil své podnikání Tomáš Růžička z Českých Budějovic. Souhra náhod a šťastných setkání, ale i spousta práce ho před pěti lety dovedly k otevření vlastní pražírny kávy Coffee Berry.

Člověk, který dlouhá léta kávu ze zdravotních důvodů odmítal, se sám stal jejím propagátorem. Svůj úspěch postavil na dvou základních kamenech – rodina a kvalita. „Lidé se vrací ke zdravému životnímu stylu a touží po duševní pohodě. A k tomu patří i kvalitní káva, kterou zákazníkům přinášíme,“ vysvětluje.

Teď se snaží pro své zákazníky udělat ještě víc. Díky projektu ČSOB „Hledá se obchod“ našel jedinečnou šanci pro rozvoj své malé firmy. Držel se přitom původní myšlenky – přiblížit dobrou kávu co největšímu počtu lidí. Před několika měsíci se mu jeho přání vyplnilo a otevřel v centru Českých Budějovic novou prodejnu čerstvé pražené kávy.

„Chybělo nám místo, kde by si lidé mohli v klidu a v příjemném prostředí kávu vybrat a ochutnat,“ popisuje. „Hlavní otázkou bylo, jestli seženeme optimální prostory a vybavení za rozumnou cenu. Rostoucí zájem zákazníků nás ale přesvědčil, že do toho máme jít naplno,“ říká pan Růžička.

„Každé zrno u nás projde zrakem zkušeného pražiče. Baví mě lidi přesvědčovat, že investice do čerstvé a kvalitní kávy se jim vyplatí – kvůli úžasnému požitku i zdraví. A právě to je smyslem mého podnikání, dělat něco, co může být pro někoho prospěšné,“ zamýšlí se.

Na podnikání si váží především pocitu svobody. V rodinném podniku sází pan Růžička zejména na harmonii a dobré mezilidské vztahy. Nyní před sebou mají Růžičkovi další cíl – chtějí naplno dělat to, co bylo doposud pouze jejich koníčkem.

 

Rosteme, ale držíme se původních hodnot

Touha navázat na místní tradice, podpořit dobré jméno českých výrobků a zároveň pomoci rozvoji regionu dovedla členy bývalého Zemědělského družstva Kobylí na Moravě až k založení obchodu s masem a masnými výrobky v Kobylí. Nedávno navíc své podnikání rozšířili – otevřeli další prodejnu v Hodoníně.

„Jsme z malého města, uchováváme hodnoty rodinného stříbra a chceme si je udržet, přestože stále rosteme. To je naše hlavní motivace,“ říká Jiří Lunga ze společnosti Patria Kobylí. Navzdory tomu, že Kobylí má pouze dva tisíce obyvatel, masnu Patria znají lidé v širokém okolí. Obchod je vyhlášený právě díky kvalitním masným výrobkům, zejména díky jitrnicím a šunce. „Podnikání stavíme na kvalitních a čerstvých produktech. To je podstata našeho obchodu,“ dodává Jiří Lunga.

Společnost nyní expanduje. V Kobylí se pouští do zpracování masa a masných výrobků z vepřového a hovězího dobytka a v Hodoníně nedávno otevřeli další prodejnu. „S podporou ČSOB jsme mohli plně využít šanci, která se nám naskytla,“ uvádí Vavřinec Charvát, ředitel Patria Kobylí. Vše se seběhlo velmi rychle. Firma nejen, že využila nabídky volných prostor, ale díky projektu Hledá se obchod si spočítala i potenciál prodeje. Díky tomu může nabízet své výrobky rovněž v Hodoníně. „Věříme, že i zdejší zákazníci ocení čerstvé a kvalitní produkty z našeho domácího chovu. Přestože naše společnost nyní roste, chceme si udržet původní kvalitu a hodnoty, na kterých byla postavena,“ uzavírá Vavřinec Charvát.